Каньоните край селата Моравица, Реселец и Камено поле

Едно голямо сърце

След „Трите К“, където загатнахме за каньони, сега ви предлагам да се посветим изцяло на тях.

Обединявам трите каньона в един текст, но да се знае, че не ви съветвам да се опитвате да ги разгледате за един ден, ако идвате и се връщате в София. Потегляме към Моравица, Реселец и Камено поле!

Да започнем с най-близкия до Мездра, този край село Моравица по течението на река Каменица. Каньонът е разположен между селото и града. Когато се влезе в Моравица отляво ще видите един самолет край моста на едноименната река. Ние продължихме по пътя край реката с колата. Когато вече почти стигнахме отново Мездра, се натъкнахме на сметище. Над сметището започва черен път по склона, който ще ви изведе до едно стопанство. Там попитахме и ни насочиха към една полянка, над която също са минавали коли. Така излезнахме над каньона.

Копирам картата от сайта kade.si

Този блог е свързан със сайта Земя благословена blagoslovena.com - туроператор и туристически агент. Заповядайте на пътуване с нас!

Навсякъде е осеяно с характерните за района камъни. Появихме се недалеч от пещерите. Всъщност пътувайки с колата в подножието на хълма сме пропътували по-голямата част от каньона. Но, няма задължителна посока на преминаването му. Съвсем близо до главния път, но сред природата. Много е красиво там. Има множество пътечки, които предлагат различни нива на разходката, нива в съвсем буквален смисъл – можете да се движите покрай реката, по средата или над скалите. Какво видяхме ние? "Прозорецът" не го видяхме. Може би най-интересната снимка, която видях, преди да отидем. Бил е под нас. Видяхме пещерата, влезнахме в нея (имахме осветление) и тръгнахме към втората пещера. Между двете се натъкнахме на една змия. Вече са активни. Въпреки това продължихме още час да се разхождаме, но с доста повишено внимание. Човекът от стопанството после ми каза, че има много отровни змии. Нищо не разбирам от змии и не искам да ги срещам. Тоест, не ходете там от април до септември. Или поне се пригответе с подходящо облекло и обувки.

Входът на пещера "Принчовица"

Каньонът край село Моравица, близо до Мездра

Из каньона край село Моравица

Продуктово позициониране на местни стоки :)

Имах уговорка да видим още едни пещери по Искъра, но се провали, точно защото змиите вече са излезли и там. Ето и публикацията, която написах, след като все пак ги посетихме (дори два пъти).

Следващият каньон, който ще ви покажа е този край село Реселец. Има две групи природни забележителности – текстонски гребен „Калето“ с крепостта над него и каньонът на реката. С надзъртането встрани по всяка пътечка наистина 4 часа минават неусетно. Там на място разбрах как се казва сайта, специално направен за всички забележителности в района. Но тъй като обхват няма, или е много лош, няма как да бъде четен на място. (kaleto info)

Пътят от Реселец към централното място, изходния пункт за трите основни групи забележителности, върви край реката и е много живописен. От беседките и чешмата тръгнахме по стъпалата. Няма правилна и грешна посока при разклоненията, просто са отбивки до някоя интересна скала. Голямо откривателство беше. Липсват табелки поне с имената на скалите. В интернет пише, че там има скорпиони. Ние не попаднахме на тях. В един момент пътеката излиза от скалния лабиринт и през горския пояс продължава към селото. Ние се върнахме до изходния пункт и от там продължихме по шосето нагоре към хижата и останките от крепостта. Има изградени многобройни стълби. На най-високото място е обособена площадка с пейки. Красива гледка към лабиринта, от който преди малко бяхме излезнали.

Из каньона край село Реселец

Каньонът край село Реселец

Първият люляк за годината :)

Отново се върнахме в изходната точка и този път продължихме по шосето край реката. Минахме покрай голяма поляна, сцена, каравана – закусвалня (неработеща в момента), десетки лампи със соларни панели, много беседки. Теренът сигурно е притегателен през летните горещини, тъй като все пак е разположен край реката. На много подходящо място открихме неработещ хотел. На левия бряг на река Ръчене се откриха скалните прозорци и тамошните Кукли. Стигнахме до един язовир. Водата в него, както и в реката леко синееше. Който е виждал водата на Златна Панега знае за какво става дума. Тази вода е изключително вредна за бъбреците, а в чешмата на паркинга тече точно такава. Давам го като информация, ако имате възможност да си донесете вода от друго място.

Покрай река Ръчене

Река Ръчене

От Реселец има доста интересен път към Кунино. В началото не е чак толкова лош, но след като превали баира стига до една кариера. От нея до ЖП гарата е в ужасно състояние. Очаква се да го ремонтират. В момента активно правят пътищата в района.

От пътя направих ето тези снимки.

Между с. Реселец и с. Кунино

От Кунино отидохме в Камено поле. Спряхме пред храма „Св. Петка“ и поехме наляво. Единият вариант е да се движите в коритото на реката, ние избрахме другия – над каньона на река Ръчене, наричана още „Чудна“. Там спокойно се придвижват и коли, доколкото видяхме. Голяма красота се разкрива пред очите. На отсрещната страна на каньона видях сред още голите дървета "Пустата църква", за която съм писала преди. Долу далеч под нас реката беше доста пълноводна. Не успяхме да уловим за снимка един меандър в неговата цялост, за съжаление. Много е стръмно и опасно. Разходката ни над каньона беше прекрасна, можеше да продължи и повече.

Храм "Св. Петка" в с. Камено поле

Гледки към каньона на река Ръчене при Камено поле

Чукли, Кукли край Камено поле

Последните Кукли/Чукли за деня.

Забележка: Често околната гледка в Северозапада са боклуци – единични и на купчини. Трудно е да се повярва, че след тях човек попада в приказен свят. Но е точно така. За съжаление, колкото и да е приказен, там също има много боклуци. Ето това е нужно да се промени.

И трите села - Кунино, Реселец и Камено поле, се намират се в района на най-северната част на Западния Предбалкан. Групите от скални кукли са на надморска височина около 300 метра, като самата пропаст е около 100 метра дълбока.  С множеството си пещери, карстови извори, разнообразени с местообитанието на едри грабливи птици и други видове растения и животни, каньонът на река Ръчене може да се превърне наистина в приветлива туристическа дестинация.

Разходете се, ще ви бъде интересно :)

Интересни факти и снимки от някои храмове в съседните села.