Рила - или как стигнахме от Говедарци до Рилския манастир

Наистина предпочитам горите пред високите части на планините и техните камъни, скали, отвеси и причиняващи световъртеж стръмнини. Казвала съм и преди, нямам никакви върхов(н)и амбиции. Понякога се случва обаче да съм във високата планина и да се радвам за това. Маршрутът от село Говедарци до Рилския манастир ми пасва отлично. Теренът не е натоварващ за краката, има много гора, пълно е с боровинки, било то и замръзнали :), а гледките са фантастични. Съзерцавах върховете, на които не ми се ходи :)

Прозорец към връх Мусала

Жалко е, че старият път за Рилския манастир е недостъпен поради вододайната зона. Ако ви е любопитно, ето един пътепис от 1924 година. Тогава достъпът от Говедарци до светата обител е бил много по-лек, тъй като не се е налагало да се минава през високите части.

Нашата изходна точка е София. Има обществен транспорт до с. Говедарци. Няма да превръщам публикацията в наръчник как да стигнете стъпка по стъпка, но ако имате въпроси, ще се радвам да ви отговоря. Над селото започва пътеката за хижа "Мечит". Можете да следвате черния път, ако пътеката ви е прекалено стръмна. Ние тръгнахме в 7.30 от София, в 13 часа бяхме горе на хижата. Спирахме на много места, не сме бързали и пак ни остана цял следобед свободен. Важното беше на другата сутрин наистина рано да потеглим към манастира. В 7.30 тръгнахме.

Хижа "Мечит"

Този блог е свързан със сайта Земя благословена blagoslovena.com - туроператор и туристически агент.

Небето още безоблачно, под краката ни скреж, следваме зелената маркировка. Местните хора бяха казали, че последната вода е на разклона 500 м по-нагоре, на 5 крачки по-ниско от кръстовището, посока отклоняващата се червена маркировка. Ние не проверихме. Поехме по Фердинандовия или Кайзеровия път. Върховете Малък Мечит и Мечит ще ги видите когато вече сте в подножието им. Малък Мечит е хълмче вдясно от пътя. Ако не си гледате навигацията, ще прелетите покрай него без да разберете. След него по дълги серпентини се достига до било, от което гледките са приказни. Вижда се Мусаленския дял, а от другата страна циркусът на седемте рилски езера, но самите те не се виждат. Най-мащабен е Лопушки връх, тъй като е най-близо.

Връх Малък Мечит - 2171 м

"Ф" като Фердинанд

Връх Мечит и Фердинандовия път

Пътечката, която води до Мечит е едва видима от главния път. Изкачването до котата е по камъни, някои от тях нестабилни, така че внимавайте. След като се върнете на пътя, той продължава нагоре към Безименния връх.

Връх Мечит - 2567 м

Плочата, която напомня за отминалите събития по царско време

Продължаваме да следваме Фердинандовия път

Ще видите плочата на цар Фердинанд. От това място вече започва спускането. Малко след това ще забележите пътеката, която тръгва нагоре към Лопушки връх, но ние продължихме надолу по серпентините. Има и зимна колова маркировка. Бавно, но славно по серпентините стигнахме Кобилино бранище, от което имах недобри спомени. Този път обстановката беше по-добра. Говоря за околността, не за самия заслон. В заслона е много мръсно. Преминаващите и ползващите го хора не мислят за следващите. На Кобилино бранище се пресичат много от основните маршрути през Рила. Виждаха се групички хора в различни посоки. Ние час по-късно бяхме на Сухото езеро, което за щастие не беше сухо. Последва спускане до Кирилова поляна и вечеря с вкусен омлет в ресторанта при бунгалата. Час по-късно вече беше тъмно.

С или Е, все е личен поздрав към мен :)

Сухото езеро. Най-затрудняващата част от целия преход е над брега на това езеро.

Сърце :)

Ясен знак, че наближаваме манастира
Този момент трябва да сте го планирали предварително. Или с нощувка на бунгалата, или ако имате сили да преминете още 7 километра до манастира и близките там хотели за нощувка. Възможна е и помощ от приятел, който да ви вземе с кола. Вече няма автобусна линия София - Рилски манастир. Но има от манастира до Дупница и до Кюстендил. При всички случаи няма рейсове в късните часове. Ако е лято и сте автономни с къмпинг екипировка е друго нещо. Аз такива съоръжения на гръб не мога да нося :)

Много внимателно избирайте места за къмпиране, в района край реката нощувките са забранени.

След хубав сън на сутринта слънцето ни се усмихна и изкарахме чуден лек и спокоен ден в гората.

Храмът, в който е бил погребан св. Йоан Рилски

Молитвената скала

Стенописи от притвора

По горската пътека, която води до "Св. апостол и евангелист Лука"

Постницата "Св. апостол и евангелист Лука" и къщата на Неофит Рилски - в момента текат ремонтни дейности

Стенопис в постницата "Св. апостол и евангелист Лука"

Храмът е изключително красив!

Олтар от постницата "Св. Лука", който днес се съхранява в НИМ, София

На най-високото място в манастирския комплекс, където е имало килийно училище, превърнало се в училище за бъдещи духовници, има още един храм, "Покров Богородичен", но беше заключен.

С благодарност и радост. До следващия път!

Описанието на Рилския манастир от Неофит Рилски

Сухото езеро

Проповед за празника на св. Йоан Рилски, писана през 1922 година - установяването на празника на будителите