Съграждане на черквата "Св. Богородица"
Автор: свещеник Петър Шоков
"Широка лъка - Просветното огнище в Родопите"
Сборник статии - стъкмил инж. Димитър А. Георгиев, 1947 година
Юбилейна книга на народното читалище "Митрополит Стефан" в с. Широка лъка
50 години просветна дейност всред народа 1897 - 1947
Нашата родна православна църква е играла много голяма роля за съдбините на българския народ. Тя е била винаги на будна стража за опазване на националния ни дух от чуждо влияние и за утвърждаване в народа ни бдяща съвест и пламтящо родолюбие. В дни на радости и скърби, на изпитания и страдания - винаги и неотлъчно църквата е стояла на своя пост, близко до народа. Историята ни показва, че никоя друга църква в света не е допринесла толкова много за оцеляване на националността и просвещаване на народа, както българската, която е действително истинска народна църква. Тази нейна дейност, особено ярко изпъква през епохата на турското ни робство.
През него време, когато всички поробени християни на Балканския полуостров много страдали, най-тежка е била обаче съдбата на родопските християни. Освен с обикновените робски мъки и теглила, скърби и неволи, в течение на стотици години родопските християни са живеели под гнета на на една страшна мисъл, която се изразявала с две думи: помохамеданчване или клане. Тая страшна мисъл повече се е засилвала и втълпявала в главите на родопци, особено през време на войни и други размирици, когато обикновено ставали помохамеданчванията и кланетата.
Християните, които се спасявали от клане и помохамеданчване, не са могли да живеят по-нататък в заселищата си, заедно с променилите вярата си техни роднини и съселяни, а е трябвало да бягат и да се заселят другаде - на скрити места, в отдалечени гори и недостъпни места.
След заселването на Широка лъка в нея нямало нито църква, нито свещеник. Религиозните нужди на населението били задоволявани от пътуващите таксидиоти-монаси, идващи от Света гора и Бачковския манастир, които изповядвали и със сухо причастие извършвали причастие на верующите. Умрелите през годината християни, били опявани на гробищата.
След руско-турската война през 1828-29 година, Султан Махмуд II започнал да въвежда реформи в управлението на царството си, като дал известна религиозна свобода и позволил на християните свободно да изповядват вярата си и да си градят черкви и училища. В Рупчоса, първи поискали разрешение да си съградят черкви Широколъчани, Чепеларци и Павелци. За тая цел през 1833 година те изпратили пратеници да молят да им се разреши да си построят черкви. И действително, на следната 1834 година просителите получили радостната вест, че им се позволява да си съградят молитвени домове. В позволителното се казвало, че черквите трябвало да се съградят на стари черковища (клисе-ери), защото инак щели да се нарушат издадените султански фермани.
На въпроса къде да се построи черквата в Широка лъка, цялото население единодушно избрало мястото, където тя сега е построена, тъй като на това място от незапомнени времена се събирали да изпълняват духовни обряди, палили свещи, колили курбани и пр. Избраното място било точно срещу конака на турския всевластник на селото.
Този блог е свързан със сайта Земя благословена blagoslovena.com - туроператор и туристически агент. Заповядайте на пътуване с нас!
Смаил ага, турският управник в Широка лъка, се противопоставил да се строи черква на избраното място, като казал: "Ножове жа играят и корф жа са лей, ако будим зьоме да копае и гради чорква срящу моян конак". Другите мохамедани се наежили също, и се заканили:
- В сува село изан ще са рюка (вика), а чен нема да се цонка (камбана няма да бие).
Тези закани обаче не уплашили никого.
Събрало се цялото село и започнала трескава работа от тъмно до тъмно. При поставянето на основния камък дошъл Смаил ага и, с вдигната срещу зидарите пушка, забранил да се строи, но Тодор Щурият му извикал:"Бу кьой калкар, бу таш калкмаз. Бурда клисе япажеем" (Това село може да се дигне, този камък няма да се вдигне. Тука църква ще строим).
Стари снимки от с. Широка лъка |
Стари снимки от с. Широка лъка |
Събрало се мало и голямо на мястото, дето ще се строи черквата и всякой започнал да работи. Сградата трябвало да се издигне и покрие в течение на 40 дни. Заповедта била изпълнена. Мъже и жени, деца, старци и бабички, напуснали частните си и домашни работи и като мравки се събирали на старото черковище-оброчище, и работили с голяма любов и неописуема радост, защото ще си направят най-милото, най-желаното и най-любимото - християнски Божи дом, където да утоляват своята духовна жажда и да се молят на Бога за всичко добро. Едни копаели, други къртели канари и приготвяли камъни, трети ги пренасяли, четвърти дялали греди, приготвяли вар, пясък и т.н.
Жените, които имали деца-кърмачета, се отдалечавали в съседните градини да нахранят децата си, които лежали в люлки, закачени по сливите, и след това пак се връщали да работят. Щурю и Суровото Волку надзиравали хода на работата и организирали подготовката и пренасянето на строителните материали. Камъните се носели от местността "Рупски камък" - 2 клм. далече от постройката, като се подавали от ръка на ръка. Имало една едра и силна мома, на име Тина, която занесла на гръб един камък тежък 120 оки (една ока е 1,280 кг). С нейните сили тя учудила всички.
Благодарение на високото съзнание, неуморния труд и религиозния жар на широколъчани, през 1834 година черквата е била построена в определения срок - за четиридесет дни. Черквата е дълга 19 метра, широка 12 метра, висока е 8 метра, а стените са дебели 1 метър. Храмът е построен на 228 кв.м. Вътре в него има 8 колони, дебели по 0,85 м и високи по 6 м, които подпират покрива от едри каменни плочи, тежащи стотици хиляди килограми. Стените, колоните и сводовете са иззидани от каменни блокове с варова спойка. Вратите са масивни и обковани с дебела желязна плоча, за да не може куршум да ги прониже. Срещу всеки прозорец, в който са вградени дебели железни решетки, има построена колона, за да пречи, когато се стреля от вън.
Храмът е заобиколен от всички страни с масивна каменна ограда дълга 120 м и висока от 5 до 10 метра. Всичко това му придава вид на "крепост".
Храмът е бил осветен през 1835 година и е посветен на "Успение Пресветия Богородици". Той е чудотворен. В него мнозина болни са намирали изцерение и то не само православни, но и българо-мохамедани.
След като мечтата на широколъчани била реализирана - имали вече свой храм, те потърсили подходящо лице за свещеник, какъвто намерили в лицето на местния даскал Атанас Григоров. Младият свещеник ненавиждал помаците заради тяхното вероотстъпление, не скривал омразата си към тях и не се подчинявал на турската власт, упражнявана от Смаил ага. Затова и турци и помаци го мразели и търсели изгоден случай да го убият. И това им се отдало. През 1838 година, когато поп Атанас се връщал от Ксанти, му е била направена засада от наемници на широколъшкия дерибей Смаил ага, които го убили в местността Чингене хисар. Така загина, за вяра и родина, първият широколъшки свещеник.
След смъртта на поп Атанас за свещеник в Широка лъка е бил ръкоположен през 1840 година просветният и образцов широколъчанин Никола Узунски. Неговото свещенодейство свърза епохите преди и след освобождението. Поради всеотдайно преданото му служене на църквата той е бил отличен с офикията "свещеноиконом", а след освобождението назначен за архиерейски наместник на Рупчоса. Свещеноиконом Никола служи на българската църква с любов и ревност в продължение на цели 60 години и свърши своя земен живот през 1900 година.
Понеже широколъшката енория се много разширила, нейното обслужване само от един свещеник е било почти невъзможно. Поради това, през 1854 година е бил ръкоположен за втори енорийски свещеник в селото, дейният учител Стоян Ст. Мерджанов. След неговата кончина през 1881 година бива ръкоположен за свещеник изтъкнатият революционер - Георги К. Шоков. Както поп Стоян, така поп Георги са били закърмени със силно родолюбво чувство, и затова са били бити, гонени и тероризирани от помаците и турците. Паметни остават обаче страданията на поп Георги, Григор поп Атанасов и Тену Мариин, когато през времето на Баташкото клане, тримата са били разкарвани и яздени като коне, от Широка лъка до Тъмраш, и там затваряни в занданите на Тимрашкия Ахмед ага.
Георги К. Шоков, бащата на Негово Блаженство Екзарх Стефан I |
През 1898 година, скромният и благ учител Теофан Д. Чолаков, приел поканата на съселяните си и бива ръкоположен за свещеник. Заради неговата пастирска ревност, добро служене и мелодично пеене, през 1914 година той е бил отличен с офикията "сакеларий". След едно 32 годишно служене, той почина през 1930 година. След неговата кончина, от 1931 до 1945 година в църквата "Св. Богородица" свещенодейства протойерей Тодор Манолов, а от 1945 година насам - свещеник Петър Ст. Шоков. (авторът на текста)
*****
За училище по български, Стоил Калфата отстъпил своята къща, където почнал обучение учителят Ангел - Слепият, след като пренесли част от оскъдната покъщнина от училището, което останало да служи на гръцките почитатели, за обучение по гръцки. В последното обаче, абсолютно нито един не пожелал да се запише. Всички желающи да се учат се трупали масово около своя учител по български - Ангел. Това създало небивало радост и чувство на национално оцеление. Обливало тъй ярко и непосредствено душите на широколъчани, че дочакали да видят свое училище, на свой език. Училището при камбанарията, останало празно. Тогавашните арнаути се помъчили да реагират против тези училищни - езикови реформи и клеветничели пред турските власти, че се готви бунт, обаче не са успели нищо да направят.
Смената на гръцко писмо с българско, наложило неминуемо и смена на църковното пение от гръцки на славянски. За тази цел, един от най-влиятелните широколъшки първенци - Георги К. Шоков, бащата на Негово Блаженство Екзарх Стефан I, отишъл специално в Пловдив и донесъл от там всички църковни книги на славянски език. Той пръв запял в църквата, на славянски език, първи глас: "Господи возвах Тебе" и неописуеми радостни сълзи облели лицата на всички богомолци.
Свещениците като видяли, че цялото население е против гръцкия език, в църквата и в училището, въвели славянското пение и с това се турил край на гръцкото църковно просветно влияние. Това е било през 1864 година.
*****
Днес Широка лъка се радва на голям интерес от страна на българи и на чужденци. Ето няколко снимки на храма, направени през 2019 година:
Храм "Успение Богородично" в с. Широка лъка |
В храм "Успение Богородично" в с. Широка лъка |
И накрая, за разкош, близкото село Гела :)
Този блог е свързан със сайта Земя благословена blagoslovena.com - туроператор и туристически агент. Заповядайте на пътуване с нас!
0 Коментари